جلسه تخصصی هماندیشی مدیران مدارس شهرستان فیروزکوه با حضور مدیر آموزش و پرورش، به منظور آمادگی برای آغاز باشکوه سال تحصیلی جدید و تشریح مسائل جاری با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در سالن اجتماعات شهید سلیمانی برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فیروزکوه، مدیر آموزش و پرورش با تمجید از فداکاریهای یکساله فرهنگیان، تبریک انتصاب مدیران جدید و آرزوی تندرستی و شادابی در آستانه سال تحصیلی پیشرو برای فرهنگیان و دانشآموزان گفت: مدیران مدارس با سعه صدر و تدابیر بجا توانستند عاشقانه و دلسوزانه گامهای موثری در تحقق اهداف آموزش و پرورش بردارند. با همت والای فرهنگیان و دانشآموزان منطقه است که برای تحقق اهداف آموزش و پرورش سرآمد شهرستانهای استان تهران میشویم. جای دلگرمی و قوت قلب برای منطقه است که فرهنگیان شهرستان فیروزکوه در موضوع سواد رسانهای در زمره سه منطقه برتر شهرستانهای استان تهران هستند.
فاطمه سیر افزود: لازم است با یک برنامهریزی دقیق، مطابق با اسناد راهبردی بالادستی و به تبعیت از فرهنگ غنی کشورمان گامهای مهمی در اعتلای علمی و فرهنگی دانشآموزان برداریم و در نهایت در تحقق هدف غایی تعلیم و تربیت یعنی رسیدن به حیات طیبه موفق باشیم.
سیر با اشاره به فرایند آموزش مجازی و نقاط قوت و ضعف آموزشها طی دو سال تحصیلی گذشته و لزوم تهیه اطلس آموزشی یادآور شد: موضوع بازگشایی مدارس، علیرغم انعکاس نظر مسئولان در رسانهها هنوز شفافیت لازم را نداشته و تاکنون پیشنویس و اطلاعیه دقیقی در این رابطه به مناطق ابلاغ نشد. لازم است مدیران ما شرایط مختلف را در نظر داشته و پیشبینیها و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.
مدیر آموزش و پرورش فیروزکوه با ارائه آمار دانشآموزان بازمانده از آموزش و بیان عریانتر شدن نابرابریهای آموزشی در شرایط کرونا گفت: با تهیه اطلس آموزشی میتوان به عدالت آموزشی نزدیک شد. به صورت میدانی و انجام کار پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که به علت ضعف آموزش حضوری، بحث تصویرسازی دانشآموزان به شدت تحتالشعاع قرار گرفته است، لذا آموزش مجازی نتوانسته خلأ آموزش حضوری را پر کند. لازم است معلمان ما پل عاطفی با دانشآموزان خود را در قالب تصویر و به ویژه ارتباط تصویری تقویت کنند. نسخه جدید شبکه اجتماعی شاد قبل از آغاز سال تحصیلی ارائه خواهد شد که ارتباط تصویری در آن تقویت شده است.
سیر در پایان صحبتهای خود مدیران مدارس را به آسیبشناسی و ارائه راهکارهای رفع آسیبها، بهرهگیری از مشورت و پای کار آوردن ابتکار و تقویت مهارتهای مدیریتی در خود، از جمله دو مولفه مشارکت و فروتنی توصیه کرد.
در ادامه اعضای شورای معاونین به ابلاغ سیاستها و قوانین مهم آموزشی، پرورشی و حقوقی پرداختند. خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی پیوسته مدرسه، بهرهجویی از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی در پروژه مهر و دیگر برنامههای مدرسه، تشویق دانشآموزان به مشارکت فعال در پرسش مهر و دیگر مسابقات و پویشها، توجه به سلامت بهداشت و روان، رعایت مسائل ایمنی و بهروزرسانی این تجهیزات در صورت لزوم، ابلاغ و ساماندهی فرهنگیان حتیالامکان متناسب با تخصص و شرایط ایشان، لزوم پاسخگویی و اطلاعرسانی بخشنامهها، لزوم تدوین برنامه آموزشی مطابق با وضعیت کرونایی شهرستان، برنامهریزی منسجم برای کلاسهای درسی و تاکید بر حضور به موقع دانشآموزان، تاکید بر بهرهمندی از مدرسه تلویزیونی و جزوه آموزشی و غفلت نکردن از پایش مستمر آموزش و کیفیت آموزشی، بهرهگیری از مشارکت خانوادهها و ارتباط با اولیا در ارتقای آموزشی و پرورشی دانشآموزان از مهمترین مباحث طرح شده در این جلسات بود.
در پایان این نشست، مدیران حاضر در جلسه به بیان مشکلات مدارس، خواستهها، دیدگاهها، انتقادات و پیشنهادهای خود پرداختند.