En
تاریخ : شنبه 24 خرداد 1393
کد 67

محور سمنان - فیروزکوه به دلیل عدم تناسب جاده ای با شرایط روز کشور همچنان قربانی می گیرد

با افزایش میزان تردد خودروها و عدم تناسب برخی از محورهای پرتردد با شرایط روز کشور و تعریض نشدن جاده های فرعی، این مسیرها همچنان حادثه ساز است و بسیاری از شهروندان را به کام مرگ می فرستد و یا دچار معلولیت های جسمی می کند.
ˈابوالقاسم مهریˈ فرماندار شهرستان فیروزکوه در این زمینه گفت: پروژه ملی چهار خطه فیروزکوه- سمنان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به منطقه در سال 89 کلید خورد و مقرر بود در مدت 20 ماه به پایان برسد.

وی با اشاره به مشخصات و مختصات پروژه اظهار داشت: این پروژه به طول 12 کیلومتر در فاز نخست از سه راهی امیریه تا گردنه بشم امتداد می‏یابد و تعریض محور به عرض تقریبی 11 متر در دستور کار قرار دارد.

مهری تصریح کرد: این محور به دلیل وجود کارخانجات متعدد صنعتی در حاشیه آن، از حجم بالای ترافیکی برخوردار است که درصد بالایی از آنها خودروهای سنگین هستند.

وی افزود: تردد تعداد زیادی وسایل نقلیه سنگین با سرعت پایین همراه با سرعت بالای خودروهای سبک، به دلیل ظرفیت پایین محور بعضا موجب بروز حوادث ترافیکی دلخراشی شده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر با عنایت به تکمیل روزافزون محور تهران- فیروزکوه- قائم‏شهر، نیاز به ارتقای محور فیروزکوه- سمنان بیش از پیش احساس می‏شود.

فرماندار شهرستان فیروزکوه بیان کرد: تسریع در حمل و نقل کالا و مسافر، ایجاد بستری ایمن برای هدایت ترافیک از محور، بالا رفتن حجم مبادلات کالا بین سه استان بزرگ تهران، مازندران و سمنان و بهبود شرایط اقتصادی مردم منطقه، از نتایج قطعی و مسلم اجرای این پروژه است.

محور سمنان به فیروزکوه از جمله محورهای است که به دلیل عرض بسیار کم و نداشتن بسیاری از استانداردهای جاده ای فاقد امنیت لازم است و به رغم اجرایی شدن تعریض این مسیر در گذشته و متوقف شدن این پروژه در دولت نهم و دهم نیاز به تکمیل این پروژه به منظور جلوگیری از حوادث بسیار جاده ای ضروری است.

چهار خطه کردن محور فیروزکوه - سمنان در حالی به فراموشی سپرده شده است که امنیت ترافیکی در حقیقت مهم‏ترین حلقه مورد غفلت در این مسیر است.

در هفته های گذشته شاهد حوادث ترافیکی بسیاری در این محور مهم مواصلاتی شهرستان بوده ایم و متاسفانه برخی از هموطنان نیز دچار حوادث بسیار تلخی شده اند و ضررهای جانی و مالی را ناخواسته پذیرا شده اند.

چهار خطه کردن محور مهم ارتباطی فیروزکوه - سمنان یکی از پروژه‏‏های قابل توجه و به نوعی بزرگ راهسازی در استان‏های تهران و سمنان محسوب می‏شود که متأسفانه علی‏رغم همه پیگیری‏های رسانه‏ای انجام شده، از مدت‏ها پیش نیمه‏ تمام رها شده است.

دو شهرستان سمنان و فیروزکوه با محوری ارتباطی که نزدیک به 82 کیلومتر طول دارد امروز از وضع مناسبی برخوردار نیست و علاوه بر این، شمار زیادی از هموطنان مازندرانی، گلستانی و به طور کل شمال کشور نیز که در واحدهای بی‏شمار صنعتی استان سمنان مشغول به کار هستند، برای عبور و مرور از این جاده بهره می‏گیرند.

از مجموع طول این محور، 26 کیلومتر در استان تهران و 56 کیلومتر دیگر در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد و هم اینک در شرایط بسیار نامطلوبی بسر می برد و به یکی از راه‏های پرحادثه در دو استان تهران و سمنان تبدیل شده است.

در دولت نهم و دهم در دور نخست سفرهای استانی دولت وقت، مصوبه‏ای به تصویب رسید که در آن مقرر شد تا پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه- سمنان به سرعت اجرایی شود.

بر این اساس، تصمیم گرفته شد تا مرحله نخست اجرای این طرح در حوزه استان تهران و شهرستان فیروزکوه به طول 12 کیلومتر و مرحله دوم به طول 14 کیلومتر اجرایی شود.

کارهای عمرانی و اجرایی پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه - سمنان در نهایت در مراسمی آغاز شد و آن زمان گفته شده بود که با رفع برخی مشکلات، این طرح به طور جدی از ابتدای بهار سال 1391 صورت اجرایی به خود می‏گیرد؛ اما این پروژه هنوز روی زمین مانده است.

این در حالی است که باریک بودن محور در سراسر مسیر و تردد زیاد کامیون‏ها و تریلرهای حامل گچ و سیمان، احتمال بروز سوانح و تصادفات را بشدت افزایش داده است.

کمبود علائم راهنمایی و رانندگی به منظور هدایت مناسب کاربران جاده، دیگر مشکلی است که در طول مسیر به طور محسوسی به چشم می‏آید.

همچنین نبود روشنایی در گردنه بشم و دیگر نقاط محور و نمک‏ پاشی‏های متعدد در طول فصل سرما به منظور باز نگه داشتن مسیر، چاله‏ها و دست‏اندازهای فراوانی را در طول محور به وجود آورده است.

همچنین عرض کم مسیر مواصلاتی، مشکلات اعزام بموقع مجروحان و استفاده از زمان طلایی امدادرسانی را با محدودیت بسیاری مواجه کرده است.

پیش از این ˈفریبرز واحدیˈ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در سفر به شهرستان فیروزکوه ، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه چهار خطه کردن محور فیروزکوه - سمنان اظهارکرد: هم اینک یک قطعه از پروژه به طول 12 کیلومتر واگذار شده و اکثر مسیر آن زیر بار ترافیکی رفته است.

وی گفت: از آنجایی که در قانون بودجه فصل 93-1392 رقم قابل توجهی برای این پروژه پیش بینی نشده، به دنبال تعریف منابع پایدار برای شروع بکار مجدد آن هستیم.

واحدی افزود: بیش از 30 کیلومتر از محور از سه راهی ˈامیریهˈ فیروزکوه تا گردنه ˈبشمˈ در حوزه راه استان تهران است که مطالعات آن انجام و نقشه های اجرایی آن تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیمانکار پروژه مطالبات زیادی دارد، درصددیم تا منابعی را با هماهنگی استانداری و ستاد وزارت راه و شهرسازی برای آن تامین کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: قطعاً با توجه به نقشی که این محور در ارتباط سه استان تهران، مازندران و سمنان دارد و با توجه به مطرح بودن آن به عنوان یک کریدور حمل و نقلی، پروژه چهار خطه کردن محور در اولویت قرار دارد و تمامی تلاش مجموعه راه و شهرسازی بر آغاز قطعه دوم آن است.

عزم جدی مسوولان برای اجرایی کردن این پروژه به دلیل حوادث بسیار در این مسیر جای تقدیر دارد، ولی عدم وجود اعتبارات مناسب برای اجرایی کردن و تعریض سریع این محور نیازمند توجه بیش از پیش مدیران فرادستی است تا دیگر شاهد این گونه حوادث تلخ و ناگوار ماههای اخیر نباشیم.

تردد بسیار در این محور می طلبد دولت به هر شکل ممکن با تامین اعتبار مورد نیاز هر چه سریع تر چهار خطه کردن این مسیر را در اولویت برنامه خود قراردهد، زیرا شرایط کنونی با حوادث ناگوار و بیش از پیش در این مسیر به طور حتم آرامش و وجدان آسوده را از مدیران و مسوولان شهرستان، استان و کشور سلب خواهد کرد.

بی شک یکی از مطالبات به حق مردم منطقه فعال شدن مجدد پروژه نیمه تمام رها شده چهار خطه محور استراتژیک فیروزکوه - سمنان است.


  • نوشته شده
  • در شنبه 24 خرداد 1393
  • توسط فرمانداری فیروزکوه روابط عمومی
  • تعداد بازدید 339